Gedreven door klantwens i.p.v. techniek

Wat betekent werken onder architectuur voor Björn?
Een aantal jaar geleden maakte Björn Timmer de overstap naar Quality en zette hij de stap van Netwerk Consultant naar Solution Architect. Björn vertelt waarom hij deze carrière-switch heeft gemaakt.

 

Ik werk al heel wat jaren in de IT en ben onderaan de ladder begonnen. Op een gegeven moment zat ik bij een groot IT detacheringsbureau waar ik steeds aan nieuwe opdrachten werkte. Dat aspect van het werk beviel me goed, maar de focus lag voornamelijk op het maken van uren. Quality daarentegen hanteert juist een projectmatige, klantgerichte benadering. Dat is waarom ik graag bij Quality wilde gaan werken.

 

  • Daarom Quality

In dit relatief kleine bedrijf is aandacht voor persoonlijke benadering. Hier zoeken we naar oplossingen die passen bij de bedrijfsvoering van de klant, en niet zozeer een oplossing gedreven vanuit de techniek. Daarnaast werken we hier als team aan een project. Die projectmatige benadering zorgt ervoor dat we klanten van a tot z, van architectuur tot beheer, kunnen ontzorgen. En dat geeft zoveel meer voldoening dan gewoon maar opdrachten draaien en uren schrijven.

  • Solution architect

Ik wilde graag de stap naar Solution Architect maken omdat ik dan volop kan sparren met klanten en hen kan meenemen in een reis door hun toekomstig IT landschap. Maar voordat we zover zijn, gaan er nog een hoop stappen aan vooraf. Het begint met het inventariseren van de klantwensen. Niet zozeer op technisch gebied, maar vooral de missie en visie die het bedrijf nastreeft. Daar moet IT immers op aansluiten. Dat vind ik een leuke uitdaging.

  • Klantwens?

Het bijzondere is alleen, dat een klant niet altijd precies voor ogen heeft wat zijn wensen zijn. Een voorbeeld: ‘We willen een nieuwe infrastructuur en die moet veilig zijn.’ Maar wat betekent veilig voor jou? Je kunt je voorstellen dat dat er bij een gemiddeld MKB-bedrijf anders uitziet dan bij bijvoorbeeld Rijksoverheid. En welke budgetten is iemand bereid om voor deze veiligheid vrij te maken? Daar hebben we het dan over. Zodra de wensen duidelijk zijn, maak ik een plan van aanpak waarin de scope van het project staat omschreven: een planning, benodigde resources en een inschatting van de kosten.

  • Meerwaarde

Is de klant akkoord? Dan duik ik in diens aangeleverde documentatie en leg ik contact met de benodigde stakeholders, van directie tot beheerorganisatie. Met hen houd ik thema-interviews. Aan de hand van vragenlijsten probeer ik een goed beeld te krijgen van wat de behoefte is op kort termijn, maar ook op langer termijn. Pas daarna start ik met het schrijven van de architectuur. Mijn collega’s en ik verwerken de architectuur in verscheidene design documenten. Het leuke is dat ik klanten vaak kan verrassen met vernieuwende denkrichtingen en eenvoudigere oplossingen dan de complexe structuren en dure technieken die ze zelf voor ogen hadden. Dat is een belangrijke meerwaarde die we bij Quality bieden.

  • Ontzorgen als team

Ik geniet ervan. Oplossingen vinden voor datacenters, serviceprovidernetwerken en klanten begeleiden in hun transitie naar de cloud is waar ik de meeste voldoening uit haal. Het is een interessante uitdaging om deze te laten aansluiten op de langetermijnvisie van organisaties. En vooral om hen te ontzorgen als team. Dat we steeds gevraagd worden om na een afgerond project nog extra projecten op te pakken, geeft aan dat we het goed doen en dat geeft een voldaan gevoel.”

12